0
Digital Commerce Operation Guidelines 2021.
Services following Digital Commerce Operation Guidelines 2021
- Security and Consumer Protection:
- Merchant Onboarding: Bangladesh Bank issued guidelines for stricter onboarding processes for e-commerce sellers. This aims to reduce online fraud and financial crimes.
- Payment Security: Bangladesh Bank enforces mandatory Two Factor Authentication (2FA) for online transactions, including e-commerce .
- Payment Regulations:
- Guidelines for E-commerce Payment Settlement: These guidelines address issues like delayed deliveries and ensure a secure payment process (Source [invalid URL removed]).
- Mobile Financial Services (MFS) Regulations: These regulations govern the operations of Mobile Financial Services (MFS) which are widely used for e-commerce payments in Bangladesh.
ডিজিটাল কমার্স নির্দেশিকা ২০২১ নীতিমালা অনুসরণ সাপেক্ষে সার্ভিস
মূল্য পরিশোধ (অগ্রিম মূল্য গ্রহণ সংক্রান্ত বিধান):
মূল্য পরিশোধ মূলত দুইভাবে করা যায়।
- ক্যাশ অন ডেলিভারি বা সিওডি: পণ্য পৌঁছে দেবার সময় নগদে মূল্য পরিশোধ করা যায়।
- অগ্রিম মূল্য পরিশোধ: সম্পূর্ণ অথবা আংশিক মূল্য বিকাশ, নগদ, ব্যাংক ট্রান্সফার অথবা ভিসা ও মাস্টার কার্ডে পরিশোধ করা যায়।
পণ্যের মূল্যের বিবরণী (পণ্যের মূল্যের বিবরণী সংক্রান্ত বিধান):
- রেগুলার প্রাইস: তালিকা মূল্য
- স্পেশাল প্রাইস: মার্কেটের সাথে সামঞ্জস্য রেখে নির্ধারন করা হয়। অনলাইন অর্ডারের ক্ষেত্রে ‘স্পেশাল প্রাইস’ বিবেচিত হয়।
পণ্য ডেলিভারি দেয়ার সময়সীমা:
অর্ডার নিশ্চিতকরণের পরবর্তী ১ থেকে ৫ কর্মদিবসের মধ্যে পৌঁছে দেয়া হয়।
‘Pre order’ এবং ‘Upcoming’ পণ্যের ক্ষেত্রে, পণ্য অনুসারে ওয়েবসাইডে উল্লেখিত সময়সীমার মধ্যে পৌঁছে দেওয়া হয়। যানবাহন চলাচলের সমস্যার কারণে এই সময় কিছুটা দীর্ঘায়িত হতে পারে।